Svar: Cykler

21. januar 2011

Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære mor

Der findes tre slags børnecykler, som er fornuftige at overveje til sit barn :)

Den trehjulede er den vi alle kender fra barndommen. Den klassiske røde med et lille lad bagpå, så man kan transportere sin bamse rundt eller køre rundt med et læs sand, som senere tippes i sandkassen - eller i mors blomsterbed :)

Den trehjuledes fordel er at barnet uden problemer kan holde balancen og samtidig sidder pedalerne på forhjulet, så barnet får forholdsvis hurtigt gang i at bruge pedalerne, for kun derved kommer cyklen frem.

Løbecyklen er den nye opfindelse indenfor børnecykler, den findes i mange udformninger men er i princippet en lille tohjulet cykel uden pedaler. Fordelen ved løbecyklen er at barnet lærer at holde balancen, før barnet skal forholde sig til at bruge et sæt pedaler.

En løbecykel vil ofte kunne bruges helt ned i 2-2½ års alderen, hvor de fleste ...

Annonce

... børn vil være mindst 2½ ofte 3 år før de kan køre på den trehjulede. Men begge cykler er gode at starte med og gør det lettere for børn senere at komme videre til den almindelige tohjulede cykel.

Den tohjulede cykel er den cykel, som barnet først kan cykle på, når det både har balancen og pedalerne under kontrol. For nogle børn går det næsten af sig selv, nogle forældre at barnet lærer det uden problemer og har lært sig det i børnehaven ... For andre tager det årevis at lære og forældre der konstant løber ved siden af for at hjælpe barnet med at holde balancen, huske at dreje, bremse osv. ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan sagtens være at en trehjulet cykel vil være en idé til jeres dreng - måske vil han nyde til sommer at kunne køre rundt på en sådan udenfor. Det kan være værd at lade ham prøve en, for at se hvad han selv siger og har lyst til.

Rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin