Svar: Cykler
21. januar 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære mor
Der findes tre slags børnecykler, som er fornuftige at overveje til sit barn :)
Den trehjulede er den vi alle kender fra barndommen. Den klassiske røde med et lille lad bagpå, så man kan transportere sin bamse rundt eller køre rundt med et læs sand, som senere tippes i sandkassen - eller i mors blomsterbed :)
Den trehjuledes fordel er at barnet uden problemer kan holde balancen og samtidig sidder pedalerne på forhjulet, så barnet får forholdsvis hurtigt gang i at bruge pedalerne, for kun derved kommer cyklen frem.
Løbecyklen er den nye opfindelse indenfor børnecykler, den findes i mange udformninger men er i princippet en lille tohjulet cykel uden pedaler. Fordelen ved løbecyklen er at barnet lærer at holde balancen, før barnet skal forholde sig til at bruge et sæt pedaler.
En løbecykel vil ofte kunne bruges helt ned i 2-2½ års alderen, hvor de fleste børn vil være mindst 2½ ofte 3 år før de kan køre på den trehjulede. Men begge cykler er gode at starte med og gør det lettere for børn senere at komme videre til den almindelige tohjulede cykel.
Den tohjulede cykel er den cykel, som barnet først kan cykle på, når det både har balancen og pedalerne under kontrol. For nogle børn går det næsten af sig selv, nogle forældre at barnet lærer det uden problemer og har lært sig det i børnehaven ... For andre tager det årevis at lære og forældre der konstant løber ved siden af for at hjælpe barnet med at holde balancen, huske at dreje, bremse osv. ...
Det kan sagtens være at en trehjulet cykel vil være en idé til jeres dreng - måske vil han nyde til sommer at kunne køre rundt på en sådan udenfor. Det kan være værd at lade ham prøve en, for at se hvad han selv siger og har lyst til.
Rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske